Bewijs
Vandaag hoor ik de brievenbus klepperen en als ik dan ga kijken wat er op de deurmat ligt, lijkt er een wonder te zijn gebeurd. Op de witte enveloppe zie ik het blauwe logo van de Rijksoverheid. Dat betekent dat er iets inzit waar ik op hoopte, of er zit iets in wat ik helemaal niet zou willen krijgen. Eerst even enkele weken terug in de tijd.
Toen ik pas gevaccineerd was en de tweede prik met het anti corona vaccin had gehad, vroeg ik mij af hoe ik nu aan een officieel vaccinatie bewijs zou moeten komen. Aandachtig bekeek ik alle publicaties daarover, maar er werd alleen maar uitgelegd hoe je met de ‘corona app’ aan een vaccinatiebewijs met een QR code kom komen. Pas na lang zoeken, vond ik in de kleine letters dat het ook eventueel op papier mogelijk was. Al jaren beweer ik dat ik geen smartphone of geen mobiele telefoon bezit. Jawel, ik heb er wel een, maar die ligt in de auto voor noodgevallen en staat altijd uit. Bovendien is die te oud om de ‘corona app’ op te kunnen installeren. Nee, ik ben geen digibeet, dagelijks werk ik met meerdere computers, maar ik weiger om mijn leven te laten beheersen door een smartphone.
Er is een telefoonnummer wat je kunt bellen met al je coronavragen, maar dat nummer lijkt altijd overbelast te zijn met lange wachtrijen. Ik vind een informatieve website met uitleg om aan een vaccinatiebewijs te komen, maar er word voor mijn geval weer verwezen naar een telefoonnummer of naar een mailadres om een vraag te stellen. Dan zet ik mijn vraag maar in een e-mail: hoe kom ik aan een vaccinatiebewijs als ik geen smartphone heb. Na lang wachten, krijg ik het antwoord dat ze door de grote drukte mijn vraag niet kunnen beantwoorden. Ik moet maar op de website kijken, om antwoord te krijgen op mijn vraag. Daarmee is de cirkel rond.
Dan lees ik in het nieuws dat het bezit van een ‘corona toegangsbewijs’ noodzakelijk gaat worden, als je nog ergens toegang tot een publieke ruimte wil krijgen of een restaurant wil bezoeken. Met de naderende herfst wil ik niet gedwongen worden om buiten op een koud terras te moeten zitten. Opnieuw ga ik op onderzoek uit. Op een website ontdek ik een andere telefoonnummer wat je zou kunnen bellen. Hier kom ik terecht bij een antwoordmachine en die vragen stelt die je met een keuzemenu kan beantwoorden. Het blijkt dat als ik niet bij de GGD gevaccineerd ben, men mij geen vaccinatiebewijs kan sturen. Ik word doorverwezen naar de instantie waar ik gevaccineerd ben, in mijn geval de huisarts. Dus bel ik mijn huisarts, die blijkt op vakantie te zijn. Weer zit ik op een doodlopend spoor.
Van een collega krijg ik de tip om het nummer 0800-1351 te proberen. Ondertussen wordt in de media de druk opgevoerd en wordt vooruitgelopen op een persconferentie waarin het bezit van het corona toegangsbewijs verplicht gesteld gaat worden. Op de vooravond van de persconferentie bel ik rond half zes met 0800-1351, dit nummer is tenslotte tot 20 uur bereikbaar voor alle coronavragen heb ik gelezen. Tot mijn verbazing krijg ik vrij snel een mevrouw te spreken die inderdaad bevestigd dat via dit nummer een coronatoegangsbewijs te verkrijgen is. Maar niet nu, want de betreffende afdeling is nu gesloten. Goed dan probeer ik het een andere keer op een vroeger tijdstip. Het wordt dan op een vrije middag, zodat ik alle tijd heb; de genoemde persconferentie is dan al geweest. Nu kom ik echt in de wachtrij terecht. Het bandje begint eerst nog met de aanbeveling om eerst op de website van de Rijksoverheid te kijken, omdat door het antwoord op ‘alle’ vragen te vinden is. Als je het echt wil, dan kun je blijven hangen, maar het kan wel lang gaan duren. Dus ik houd vol en bijna een uur houd ik de telefoon aan het oor, om steeds het zelfde herhaalde verhaal te horen. Dan een klik en zowaar een mevrouw meldt zich. “Een vaccinatiebewijs, ja dat kan, ik verbind u door”. Weer krijg ik een antwoordmachine met keuzemenu’s. Nu blijk het een kwestie te zijn van alleen maar mijn BSN nummer en de vier cijfer van mijn postcode intoetsen. Dat is alles. Als ik de informatie correct ingevoerd heb en ik heb inderdaad recht op een coronatoegangsbewijs, dan krijg ik het in vier werkdagen vanzelf thuis gestuurd. Dus zo eenvoudig kan het gaan. Dus in die enveloppe die vandaag in mijn brievenbus viel, zat inderdaad mijn uitgeprinte coronatoegangsbewijs en een internationaal exemplaar.
Ik vraag mij of waarom de overheid het niet veel eenvoudiger maakt door meteen te verwijzen naar 0800-1351 en al het gedoe met smartphones, app’s en overbelaste servers overbodig te maken. Vreemd vind ik het nog wel dat men bij dat eerste telefoontje naar 0800-1351 na 17 uur niet kon doorverbinden met die antwoordcomputer, moet die rusten na 17 uur?
Dit weekend nog maak ik een paar maal gebruik van mijn coronatoegangsbewijs om een ontbijtcafé en een restaurant binnen te komen. Men kijkt niet echt verbaasd als ik mijn papieren bewijs in een plastic hoesje toon. “Zo kan het ook,” zegt een van de dames die die mijn bewijs scant. “Jawel, dit is veel handiger, het hoeft niet opgeladen te worden, weegt minder, kan niet crashen en heeft geen last van overbelaste servers,” voeg ik toe.
<< vorige . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . volgende >>