Nederland dagboek 20220831

Klachten


Het is al een tijdje dat ik last heb van diverse pijnklachtjes in mijn lichaam. Sommige kwamen plotseling en verdwenen weer na één of twee weken. Andere kwamen langzaam opzetten, hielden een poosje aan en namen geleidelijk weer af. Op dit moment heb ik drie probleempjes die me lastig vallen. In mijn rechterschouder en in ook mijn rechterbovenarm voel ik een pijntje dat aanvoelt als spierpijn. Niet altijd, alleen bij bepaalde bewegingen, of bij kracht-zetten. Voor deze klacht bezoek ik al regelmatig een fysiotherapeut, dezelfde die mij vorige jaar van dezelfde klachten in mijn linkerschouder afgeholpen heeft. Maar tot nu toe hebben zijn behandelingen en de huiswerkoefeningen voor thuis nog nauwelijks effect.

Dan voel ik al een paar weken een pijntje in mijn rechtervoet, dan weer aan de zijkant en dan weer aan de bovenkant. Niet ernstig, soms voel ik het tijdens wandelen, maar bijna nooit tijdens hardlopen op de atletiekbaan. Het kwam langzaam, zo af en toe, in het afgelopen jaar. Niet echt pijnlijk en het beste te omschrijven als het gevoel van nieuwe schoenen die nog niet ingelopen zijn. Er valt mee te leven, maar de afgelopen week voelde het best irritant.

Ten derde voel ik een pijntje onder in de rug, vooral ’s morgens. Later in de dag verdwijnt die klacht meestal wel. Soms heb ik er ook last van als ik lang op een stoel zit en dan na enkele uren opsta om even te lopen of koffie te halen. Dan voelt het alsof ik de eerste meters even krom moet lopen. Dat gebeurt dan vaak op mijn werk, waarbij ik rond acht uur ’s morgens op de bureaustoel plaatsneem met een eerste kop koffie. Omdat ik dan intensief bezig ben, wordt het dan vaak pas drie uur later dat ik besluit nog maar een keer naar de keuken te lopen voor een tweede kop koffie. Op dat moment voel ik dan mijn rug en ook weer voornamelijk aan de rechterkant. En ja, ik heb een goede stoel met een extra opblaasbaar steuntje in de rug en volgens mij een correcte werkhouding.

Dat al mijn pijntjes aan de rechterkant zitten, bracht me tot nadenken. Wat is er mis, wat doe ik fout in mijn dagelijks leven? Opeens herinnerde ik me de relatie tussen rugklachten en een slecht matras tijdens de nachtrust, dat had ik wel eens gehoord of gelezen. Een korte zoekactie op internet toonde inderdaad die relatie aan, in het bijzonder op de websites van matrasfabrikanten en beddenwinkels. Hoe stond het eigenlijk met mijn eigen matras? Hoe oud was die?
Toen pas realiseerde ik me dat mijn matras, waar ik al jaren op slaap, toch wel heel oud is. Er zat inderdaad wel een behoorlijke kuil in het midden en alleen aan de randen had het ding nog enige stevigheid. In de afgelopen jaren had ik die matras toch wel een aantal malen omgekeerd. Echter de kuil aan de andere zijde was even diep. Hoe oud was die matras, was de belangrijkste vraag. Het is haast niet te geloven, maar die matras stamt nog uit het ouderlijk huis en was gekocht door mijn ouders toen ik een jaar of twaalf was, gelijk met een opknapbeurt van mijn toenmalige slaapkamer. Dan zou die matras dus drieënvijftig jaar oud zijn, terwijl volgens zegge de levensduur van een matras zo’n vijftien jaar is. Dus voordat ik me voor de rugklachten bij een arts of een fysiotherapeut zou wenden, kon ik maar beter eerst een nieuw matras gaan kopen.

Dus deze woensdagmiddag ging ik op pad om een nieuwe matras te gaan kopen of bestellen. Daarvoor ging ik naar een grote beddenspeciaalzaak bij mij in de buurt, de naam en de locatie van deze winkel laat ik hier bewust achterwege. De verkoper in de winkel bevestigde mijn vermoeden dat een te oude matras rugklachten kan veroorzaken. Enigszins bedenkelijk keek de verkoper toen ik de maten van mijn huidige houten ledikant noemde en dus de gewenste maat voor een nieuwe matras: 80 x 190. Ja, die maat is niet meer zo vaak voorkomend en werd vroeger gebruikt voor een bed voor opgroeiende kinderen. Een nieuw matras van deze maat zou besteld kunnen worden, maar … vanwege de afwijkende afmetingen zou het duurder uitvallen en misschien was een compleet nieuw bed wel voordeliger. Mijn beslissing was snel genomen, dan wordt het een compleet bed met een bedbodem, poten en dergelijke. Welke soort matras dan, de keuze is groot. Er zijn vele soorten, constructies en hardheden. Op de tweede verdieping van de winkel stonden wel twintig bedden met verschillende matrastypes waarop je kon proefliggen. Terwijl de verkopen ondertussen een paar andere klanten hielp, probeerde ik de matrassen uit. Mijn keus was duidelijk, de voorkeur had de ‘Roxenne-stevig’ in de maat 90 x 200. Met de verkoper erbij liepen we nog een rondje door de zaak en ik zocht een bijpassende spiraalbodem uit.

Vervolgens gingen we over tot de definitieve bestelling, dus de administratie en de betaling. Normaal deed zijn collega dit altijd zei de verkoper nog en daarmee bedoelde hij zijn broer, maar die was ziek. Ik vond al dat het bestellen wat stuntelig ging. Eerst een fout met de prijs van de spiraalbodem, die dankzij mijn eigen oplettendheid op tijd gecorrigeerd werd. Alle vormen van automatisering bleven achterwege en de bestelbon werd met de hand geschreven in een nauwelijks te lezen handschrift. Maar ik kreeg wel tweehonderd euro korting omdat ik tegelijkertijd een matras en een bedbodem kocht. Toen het op betalen van de aanbetaling aankwam, bleek de pinautomaat het niet te doen. Ik kreeg de indruk dat het om een tijdelijke of landelijke pin storing van dat moment ging. Maar het bleek geen probleem als ik dezelfde dag nog de betaling per bankoverschrijving zou voldoen en ik sprak af dat ik nog voor de avond het totale bedrag van 1450 euro zou overmaken. Verder kreeg ik een kopie mee van het bestelformulier, maar de toner van de kopieermachine was zowat op, zodat de kopie van de handgeschreven bestelbon nog onduidelijker werd. Dan de levertijd, wat wordt dat? Ja, daar ging collega en broer over, de eerstvolgende werkdag moest ik daar maar even over bellen en ik kreeg het persoonlijke mobiele telefoonnummer van de baas en die van de verkoper mee. De verkoper verwachtte ergens in de komende week wel te kunnen leveren. Tevreden over de aankoop verliet ik de winkel en toen pas vielen mij de plakkaten op de winkelruit op met de teksten: ‘opruiming’ en ‘totale leeg verkoop’.


Dit is een vervolgverhaal, dus klik op volgende voor het verdere verloop.
(Afbeelding van Peggy & Marco Lachman-Anke via Pixabay)

<< vorige . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . volgende >>

Reacties zijn gesloten.